Piśmiennictwo

American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education, National Education Association Standards for Teacher Competence in Educational Assessment of Students. Educational Measurement: Issues and Practice, Nr 4.

Arends R.I. (1998). Uczymy się nauczać. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Armstrong M. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.

Bartczak G., Tyszka T. (1991). Ocenianie w sporcie (w:) Psychologia i sport [red. T.Tyszka]. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Bartkowiak G., Januszek H. (1996). Umiejętności kierownicze. Wydawnictwo AE, Poznań.

Bielski J. (1990). Kryteria oceny ucznia z wychowania fizycznego według nowej skali. CDN, Warszawa.

Bielski J. (1996). Życie jest ruchem. Agencja Promo-Lider, Warszawa.

Bielski J. (2000). Teoretyczne i metodyczne podstawy efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Piotrków Trybunalski.

Berezowski R. [red.] (1978). Problemy modelowania procesów dydaktycznych. PWN, Warszawa.

Bober G. (2003). Kryteria oceny ucznia z wf. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.12-14.

Bogdański M. (2002). Ocenianie szkolne – w poszukiwaniu niespójności systemu (w:) Edukacja jutra [red. W.Kojs, E.Piotrowski, T.Zimny]. Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS, Częstochowa.

Bogusz J. (1996). Autorytet nauczyciela akademickiego a wyniki kształcenia i wychowania. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 4, s.15-27.

Botwiński R. (1985). Kultura fizyczna w szkole. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Bronikowski M., Muszkieta R., Olejniczak T.[red.] (1998). Lekcja wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Poznań.

Brophy J. (1984). Research on teaching and teacher education: the interface. (w:) Research in teacher education: current problems and future prospects in Canada [ed. P.Grimmett]. Centre for the Study of Teacher Education, University of British Columbia.

Brudnik M. (1994). Empatia – jej znaczenie w pracy i doskonaleniu zawodowym nauczycieli wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, Nr 5-6, s.25-27.

Bunker D., Thorpe R.(1982). A model for teaching games in secondary schools. British Journal of Physical Education, Nr 13, s. 5-8.

Cahn S.M. (1997). Classic and contemporary readings in the philosophy of education. McGraw-Hill, New York.

Cendrowski Z. (1996). Będę żył 107 lat. Agencja Promo-Lider, Warszawa.

Chodnicki M. i wsp. (1999). Program Nowa Szkoła, Ocenianie. CODN, Warszawa

Ciczkowski W. (1996). Wartości moralne nauczyciela akademickiego. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 7, s.158-162.

Cieśliński R. (1988). Zawód i praca nauczyciela wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Corno L. (1992). Encourage students to take responsibility for learning and performance. Elementary School Journal.

Czabański B. (1995). Elementy dydaktyki ogólnej. Wydawnictwo AWF, Wrocław, Seria B – Nauki Humanistyczne.

Czabański B. (1996). Komunikacja dydaktyczna w procesie kształcenia fizycznego (w:) Komunikacja dydaktyczna w wychowaniu fizycznym [red. B.Czabański, T.Koszczyc]. Materiały Konferencyjne, AWF, Wrocław.

Czabański B. (1997). O duszy nauczycielstwa wychowania fizycznego. Życie Akademickie, AWF, Wrocław.

Davis M.H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44, p.113-126.

Davis M.H. (1996). Empathy. A social psychological approach. Division of Harper Collins Publishers, Inc. USA.

Davis M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Dąbrowska D. (2003). O ocenianiu ucznia na wychowaniu fizycznym. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.32-33.

Demel M. (1973). Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa.

Demel M. (1998). Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. Wydawnictwo AWF, Kraków.

Demel M., Skład A. (1970). Teoria wychowania fizycznego dla pedagogów. PWN, Warszawa.

Demel M., Skład A. (1986). Teoria wychowania fizycznego dla pedagogów. PWN, Warszawa.

Denek K. (1977). Z zagadnień metrologii dydaktycznej. Uniwersytet Śląski, Katowice.

Denek K. (1980). Pomiar efektywności kształcenia w szkole wyższej. PWN, Warszawa.

Denek K. (1994). Wartości i cele edukacji szkolnej. Wydawnictwo UAM, Poznań – Toruń.

Denek K. (1994). Podmiotowość nauczycieli i uczniów w procesie kształcenia i jej uwarunkowania (w:) Uczestnicy procesu dydaktycznego [red. Półturzycki J., Wesołowska A.]. Toruń.

Denek K. (1998). O nowy kształt edukacji. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Denek K., Gnitecki J. (1983). Wyznaczniki i uwarunkowania efektywności kształcenia w szkole wyższej. PWN, Warszawa-Łódź.

Denek K., Gnitecki J., Kuźniak I. (1984). Kontrola i ocena wyników kształcenia w szkole wyższej. Warszawa.

Denek K., Hyżak D. (2003). Ewaluacja osiągnięć uczniów w procesie wychowania fizycznego (w:) Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym [red. R.Bartoszewicz, T.Koszczyc, A.Nowak].Wydawnictwo – Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.

Denek K., Kuźniak I. (1980). Kwalifikowanie wiedzy uczniów we współczesnej szkole. Koszalin.

Denek K., Kuźniak I. (2001). Projektowanie celów kształcenia w reformowanej szkole. Wydawnictwo Eruditus, Poznań.

Denisiuk L., Kalinowski A. (1964). Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego. PZWS, Warszawa.

Derbich J. (1996). Studiowanie jako tworzenie samego siebie. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 4, s.117-126.

Derbich J. (1996a). Komunikacja nauczyciela i ucznia a efektywność wychowania fizycznego (w:) Dydaktyka wychowania fizycznego. Komunikacja dydaktyczna w wychowaniu fizycznym [red. B.Czabański, T.Koszczyc]. Wydawnictwo AWF, Wrocław.

Dindorf M. (1995). Nauczyciel (w:) Elementy dydaktyki ogólnej [red. B.Czabański]. Wydawnictwo AWF, Wrocław, Seria B – Nauki Humanistyczne.

Dudzikowa M. [red.] (1996). Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Duraj-Nowakowa K. (2000). Systemologiczne inspiracje pedeutologii. Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.

Dylak S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań.

Eisenberg N. (1986). Altruistic emotion, cognition, and behavior. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Frąckiewicz J.L. (1980). Systemy sprawnego działania. Ossolineum, Wrocław.

Frołowicz T. (1998). Mit wiadomości w lekcji wychowania fizycznego (w:) Lekcja wychowania fizycznego [red. M.Bronikowski, R.Muszkieta, T.Olejniczak]. Wydawnictwo AWF, Poznań.

Galloway Ch. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania. PWN, Warszawa.

Gage N.L. (1978). The scientific base for the art of teaching. New York Teachers College Press.

Gasiul H. (1982). Niektóre uwarunkowania i właściwości wiedzy potocznej na temat zachowań człowieka (w:) Wykłady z psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. T.6, Lublin.

Gilewicz Z. (1964). Teoria wychowania fizycznego. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa.

Goćkowski J. (1984). Autorytety świata uczonych. Warszawa.

Górna K., Garbaciak W. (1994). Kultura fizyczna w szkole. Wydawnictwo AWF, Katowice.

Grabowski H. (1968). Przedmiot i metody oceny z wychowania fizycznego w świetle jej wielorakiej funkcji. Wychowanie Fizyczne i Sport, Nr 1, s.82.

Grabowski H. (1989). Kształcenie i doskonalenie kadr naukowych kultury fizycznej. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Grabowski H. (1993). Kształcenie kadr naukowych w uczelniach wychowania fizycznego (w:) Społeczno-pedagogiczne problemy kształcenia w uczelniach wychowania fizycznego [red. H.Grabowski]. Wydawnictwo AWF, Kraków.

Grabowski H. (1997). Czy dezintegracja nauk o kulturze fizycznej jest nieuchronna? Wychowanie Fizyczne i Sport, Nr 3.

Grabowski H. (1997). Teoria fizycznej edukacji. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Grabowski H. (1999). Pedeutologiczne aspekty reformy systemu edukacji (w:) Wychowanie fizyczne w dobie reformy edukacji [red. W.Osiński, J.Pośpiech, A.Szecówka]. Wydawnictwo ATLA-2, Wrocław.

Grabowski H. (2000). Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Haber L.H. (1996). Przedsiębiorczość jako parametr pozycji rynkowej nauczyciela akademickiego. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 7, s.65-77.

Hendryk C. (2000). O takcie pedagogicznym nauczycieli akademickich i orientacji podmiotowej studentów. Raport z badań Ogólnopolskiego Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin.

Hodan B., Żukowska Z. (1996). Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje. Olomouc-Warszawa.

Hoffman M.L. (1978). Psychological and biological perspectives on altruism. International Journal of Behavioral Development, 1, p.323-339.

Hoffman M.L. (1987). The contribution of empathy to justice and moral judgment (w:) Empathy and its development [ed. N.Eisenberg, J.Strayer]. Cambridge University Press.

Holmes H. & wsp. (1986). The tomorrow’s teachers. East Lansing, MI, The Holmes Group.

Hołówka T. (1986). Myślenie potoczne. Warszawa.

Homplewicz J. (1984). Polskie prawo szkolne. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Hudańska I. (1999). Szkolny system oceniania. Wskazówki dla rad pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza G & P, Poznań.

Jagusz M. (1984). Samokontrola i samoocena w wychowaniu fizycznym. AWF, Wrocław.

Jakóbowski J. (1973). O sprawności pracy pedagogicznej początkujących nauczycieli. Bydgoszcz.

Janikowska-Siatka M. (1996). Materiały pomocnicze do ćwiczeń z metodyki wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Kraków.

Janowski A. (1974). Kierowanie wychowawcze Maskot toku lekcji. Wydanie II. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Jaskot K. (1996). Uczelnia ukierunkowana na studenta. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 4, s.9-14.

Jaskot K. (1996). Pedagogika Szkoły Wyższej - wprowadzenie. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 7, s.3-8.

Jaworski Z. (1968). Zarys problemu oceny szkolnej w wychowaniu fizycznym. Wychowanie Fizyczne i Sport, Nr 1, s.17-18.

Jezierski R., Chobocka E. (1999). Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole. Jak programować i planować. Lider, Nr 10.

Kalinowski A. [red.] (1970). Wychowanie fizyczne w szkołach podstawowych. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa.

Kaniasty J. (2000). Miejsce, rola i zadania opiekuna stażu w świetle reformy systemu oświaty. Maszynopis pracy dyplomowej, AWF, Poznań.

Kierczak U. (2002). Poradnik metodyczny, wychowanie fizyczne, szkoła podstawowa klasy 4-6. WSiP, Warszawa.

Kliś M., Kossewska J. (1993). Zdolność do empatii u nauczycieli i studentów. Psychologia Wychowania, Nr 2.

Kohli W. [ed.] (1995). Critical conversations in philosophy of education. Routledge, New York-London.

Konarzewski K. (1993). Ocenianie oświatowe. Uwagi na marginesie książki B.Niemierki. Kwartalnik Pedagogiczny, Nr 1.

Konarzewski K. [red.] (1998). Sztuka nauczania. Szkoła. PWN, Warszawa.

Konarzewski K. [red.] (1998). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa.

Konopnicki J. (1966). Powodzenia i niepowodzenia szkolne. PZWS, Warszawa.

Kordziński J. [red.] (2000). Skuteczne zarządzanie szkołą podstawową i gimnazjum. Wydawnictwo Verlag Dashofer, Warszawa.

Korzeniowski K. i wsp. (1983). Podmiotowość jednostki w koncepcjach psychologicznych i organizacyjnych. Wrocław.

Kosińska E. (2000). Ocenianie w szkole. Wydawnictwo „Rubikon”, Kraków.

Koszczyc T. (1997). Nauczyciel wychowania fizycznego w świetle wprowadzanej reformy oświatowej. Materiały konferencyjne Warsztatów Metodycznych dla nauczycieli doradców i wychowania fizycznego, ODNiKU, Leszno.

Koszczyc T. (1999). Rola i zadania nauczyciela wychowania fizycznego w świetle wprowadzanej reformy systemu edukacji. Materiały konferencyjne, ODNiKU, Leszno.

Kozielecki J. (1980). Koncepcje psychologiczne człowieka. PIW, Warszawa

Krope P. (1994). Ocena opisowa w pedagogice jako źródło nieporozumień (w:) Diagnostyka edukacyjna [red. B.Niemierko]. Wydawnictwo Uniwersytet Gdański, Gdańsk.

Kupisiewicz Cz. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre środki zaradcze. PWN, Warszawa.

Kupisiewicz Cz. (1973). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa.

Kutzner J. [red.] (1960). Metodyka wychowania fizycznego w klasach I-IV. PZWS, Warszawa.

Kutzner J. [red.] (1970). Metodyka wychowania fizycznego w klasach V-VIII. PZWS, Warszawa.

Kwiatkowska H. (1988). Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli. PWN, Warszawa.

Kwiatkowska H., Lewowicki T. [red.] (1997). Żródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa.

Kwiatkowski S. (1970). Organizacyjna rola kierownika. Studium stylów zarządzania. PWN, Warszawa.

Lachowicz L. (1995). Metodyka wychowania fizycznego. Cz.I. Wydawnictwo AWF, Gdańsk.

Leak G.K., Christopher S.B. (1982). Empathy from an evolutionary perspective. Journal of Theory and Social Behavior, 11, p.79-82.

Lepczyk M., Jezierski R., Krypa J. (2000). Ministerstwo Edukacji Narodowej o wychowaniu fizycznym. Biblioteczka Reformy, nr 26. Warszawa.

Lewandowski M., Guła-Kubiszewska H. (1998). Jak formułować cele i zadania lekcji wychowania fizycznego? (w:) Lekcja wychowania fizycznego [red. M.Bronikowski, R.Muszkieta, T.Olejniczak]. Wydawnictwo AWF, Poznań.

Lewandowski M., Gawrońska M. (2003). Ocena celująca z wychowania fizycznego w szkole podstawowej – miedzy teorią a rzeczywistością (w:) Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym [red. R.Bartoszewicz, T.Koszczyc, A.Nowak].Wydawnictwo – Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.

Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty. Warszawa.

Lisicki T. (1995). Rzeczywiste potrzeby nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie doskonalenia kwalifikacji zawodowych. Wydawnictwo AWF, Gdańsk.

Łomny Z. (1996). Humanistyczny model nauczyciela akademickiego w wymiarze aksjologicznym. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 7, s.18-27.

Maciaszek M. (1965). Kształtowanie umiejętności dydaktycznych nauczyciela. Warszawa.

Madejski E. (2000). Wpływ modernizacji szkolnego systemu wychowania fizycznego na efektywność zajęć oraz postawy uczniów wobec kultury fizycznej. Studia i Monografie, 12, AWF, Kraków.

Madejski E. (2003). Rozważania nad oceną szkolną z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.17-20.

Majer A. (2003). Ocenianie punktowe z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.2-6.

Maszczak T. [red.] (1997). Metodyka wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Maszczak T. (2003). Ocena z wychowania fizycznego w obliczu przemian edukacyjnych. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 10, s.19-24.

Materska M. (1992). Procesy ewaluacji (w:) Psychologia i poznanie [red. M.Materska, T.Tyszka]. PWN, Warszawa.

Materska M. (1994). Z badań nad ocenianiem profesjonalnym, czyli jak mierzona jest niewymierna wartość szkolnych wypracowań? Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.

Mika S. (1996). Portret przedsiębiorcy. Warszawa.

Minimum programowe dla szkół wyższych wychowania fizycznego. (1997). UKFiT, Warszawa.

Misiarek S. (1999). Wewnątrzszkolny system oceniania. Wydawnictwo „Arka”, Poznań.

Mizerak H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Muszkieta R. (1997). Kontrola i ocena z wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, Nr 5-6.

Muszkieta R. (1997a). Nauczyciel - zawód czy powołanie. Problemy Oświaty i Wychowania, Nr 12, s.4-6.

Muszkieta R. (1998). Procedury oceniania z wychowania fizycznego. Problemy Oświaty i Wychowania, Nr 1, s.9-11.

Muszkieta R. (1998a). Jakim jesteś nauczycielem?. Problemy Oświaty i Wychowania, Nr 3, s.8-9.

Muszkieta R., Bronikowski M. (2000). Wychowanie fizyczne w nowym systemie edukacji. Wydawnictwo, AWF, Poznań.

Muszkieta R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Wydawnictwo „Arka”, Poznań.

Muszyński H. (1977). Zarys teorii wychowania. PWN, Warszawa.

Muth J. (1982). Padagogischer Takt. Neue Deutsche Schule, Essen.

Mysłakowski Z. (1964). Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Warszawa, s.394-397.

Mysłakowski Z. (1969). Tresura czy wychowanie. Nowa Szkoła, Nr 11.

Nalaskowski A. (1994). Przeciwko edukacji sentymentalnej. Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.

Nawroczyński B. (1961). Zasady nauczania. Wyd.3. Wrocław.

Newcomb T.M. i wsp. (1965). Psychologia społeczna. PWN, Warszawa.

Niemierko B. (1975a). ABC testów osiągnięć szkolnych. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Niemierko B. (1975b). Testy osiągnięć szkolnych. Podstawowe pojęcia i techniki obliczeniowe. Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne, Warszawa.

Niemierko B. (1983). Osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży. Koncepcja badań (w:) Koncepcja ogólnopolskich badań osiągnięć uczniów, nauczycieli i szkół [red. B.Niemierko]. IKN, Warszawa.

Niemierko B. (1990). Pomiar sprawdzający w dydaktyce. PWN, Warszawa.

Niemierko B. (1997). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Niemierko B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Nitko A.J. (1989). Designing Tests That are Integrated with Instruction (w:) Educational Measurement. Third Edition [ed.R.L.Linn]. ACE, New York.

Noizet G., Caverni J.P. (1988). Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. PWN, Warszawa.

Obuchowski K. (1975). Autonomia jednostki a osobowość. Studia Filozoficzne, Nr 3.

Ocena z wychowania fizycznego - poglądy, doświadczenia, propozycje.(1991). Lider, Nr 5, suplement.

Okoń W. (1999). Wszystko o wychowaniu. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Osiński W. (1990). Teoria wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Seria: Skrypty Nr 93, Poznań.

Osiński W. (1994). Ocena z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4.

Osiński W. (2002). Zarys teorii wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Poznań.

Osiński W. (2003). Kontrola i ocena z wychowania fizycznego jako deklaracja światopoglądowa (w:) Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym [red. R.Bartoszewicz, T.Koszczyc, A.Nowak]. Wydawnictwo: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.

Osmolski W. (1927). Kształcenie kierowników wychowania fizycznego oraz powołanie i organizacja. PIWF, Warszawa.

Pacławska K. (2002). Przemiany modelu edukacji nauczyciela (w:) Edukacja jutra [red. W.Kojs, E.Piotrowski, T.Zimny]. Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS, Częstochowa.

Palka S. (2003). Dydaktyczne wartości kontroli i oceny w procesie kształcenia (w:) Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym [red. R.Bartoszewicz, T.Koszczyc, A.Nowak]. Wydawnictwo: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.

Pawłucki A. (1996). Pedagogika wartości ciała. Wydawnictwo AWF, Gdańsk

Pearson A. (1994). Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Petrozolin-Skowrońska B. [red.] (1995). Mała Encyklopedia PWN. PWN, Warszawa.

Piasecki E. (1927). O zawodzie wychowawcy fizycznego. Warszawa.

Pietrasiński Z. (1987). Człowiek formowany jako podmiot rozwoju. Psychologia Wychowawcza, Nr 3, s.249-250.

Podstawa Programowa (1999). Rozporządzenie MEN, Nr 14, Warszawa.

Pomianowska M., Sielatycki M., Tołwińska-Królikowska E. (2000). Poradnik. Rozwój zawodowy nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Wydawnictwa CODN, Warszawa.

Poplucz J. (1978). Organizacja czynności nauczycielskich. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Poplucz J. (1984). Optymalizacja działania pedagogicznego na lekcji. Warszawa.

Półturzycki J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń.

Projekt reformy systemu edukacji. (1998). MEN, Warszawa.

Pszczołowski T. (1982). Zasady sprawnego działania. Warszawa.

Puślecki W. (2002). Pełnomocni nauczyciele – pełnomocna szkoła (w:) Edukacja jutra [red. W.Kojs, E.Piotrowski, T.Zimny]. Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS, Częstochowa.

Radziwiłł A. (1992). O szkole, wychowaniu i polityce. Warszawa.

Rembowski J. (1989). Empatia. Studium psychologiczne. PWN, Warszawa.

Roller S. (1988). Cele wychowania – tworzenie i odradzanie (w:) Bliskie i dalekie cele wychowania. Warszawa.

Rostkowska A. (2003). Jak oceniać z wychowania fizycznego? Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.14-16.

Rothing P. (1983). Sportwissenschaftlichen Lexikon. Wyd. 5. Schorndorf.

Rowid H. (1957). Podstawy i zasady wychowania. Warszawa.

Rozporządzenie MEN z dn. 19.04.1999 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

Rozporządzenie MEN z dn. 03.08.2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Rumiński A. (1996). Nauczyciel akademicki wobec wartości życiowych. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 7, s.81-92.

Rylke H., Klimowicz G. (1982). Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Sankowski T. (2003). Psychopedagogiczne uwarunkowania nauczania i wychowania w kulturze fizycznej. Kultura Fizyczna, Nr 7-8, s.5-10.

Schmeiser C.B. i wsp. (1995). Code of Professional Responsibilities in Educational Measurement. NCME, Washington.

Siegel H. (1997). Rationality redeemed? Further dialogues on an educational ideal. Routledge, New York.

Siwiński W. (2003). Nauczyciel wychowania fizycznego animatorem rekreacji ruchowej w reformowanej szkole (w:) Wychowanie i kształcenie w reformowanej szkole [red. J.Jonkisz, M.Lewandowski]. Wydawnictwo: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.

Składanowski H. (2001). Jak oceniać? Kryteria ocen z przedmiotów nauczania i zachowania oraz ewaluacja systemu. Wydawnictwo „Bea-Bleja”, Toruń.

Skorupka S., Auderska H., Łempicka Z. (1968). Mały słownik języka polskiego. PWN, Warszawa.

Smołalski A. (2000). Nauczyciel niezależny – studium zagadnienia. Nowa Szkoła, Nr 9, s.30-33.

Sołtys D., Szmigiel M.K. (1999). Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej. Kraków.

Srokosz W. (1993). Psychospołeczne uwarunkowania czynności lekcyjnych nauczyciela kultury fizycznej. Wydawnictwo Monograficzne Nr 55, AWF, Kraków.

Stefanovic J. (1976). Psychologia wzajemnych kontaktów nauczycieli i uczniów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Stevens S.S. (1954). Mathematics, Measurement, and Psychophysics (w:) Handbook of Experimental Psychology. [ed.S.S.Stevens]. New York, Wiley.

Stiggins R.J. i wsp. (1989). Inside High School Grading Practices: Building a Research Agenda. Educational Measurement: Issues and Practice, Nr 8.

Strachow I.W. (1970). Tałant uczitielja kak piedagogiczieskaja sposobnost (w:) Materiały konferencii po probliemie sposobnostiej. Moskwa.

Strelau J. (1985). Temperament, osobowość, działanie. PWN, Warszawa.

Strelau J. (1992). Badania nad temperamentem. Teoria, diagnoza, zastosowania. Wydawnictwo PAN, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Strelau J. (1998). Psychologia temperamentu. PWN, Warszawa.

Stróżyński K. (2000). Jakość szkoły – jej planowanie i diagnoza. Wydawnictwo Naukowe, Jelenia Góra.

Stróżyński K., Giermakowski M. (1999). Jak oceniać? Wydawnictwo Nauczycielskie, Jelenia Góra.

Strzyżewski S. (1975). Współczesne cele wychowania fizycznego oraz rola nauczyciela wychowania fizycznego w szkole i środowisku społecznym. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, Nr 1.

Strzyżewski S. (1996). Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Strzyżewski S. (1997). Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Suchodolski B. (1983). Wychowanie i strategie życia. Warszawa.

Supińska U. (1996). Strategia postępowania w przygotowaniu przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji procesu samokontroli i samooceny (w:) Wielostronna aktywizacja uczniów na lekcji wychowania fizycznego w młodszym wieku szkolnym [red. T.Koszczyc]. Wydawnictwo AWF, Wrocław.

Supińska U., Kubler M. (2003). Proces kontroli i oceny w wychowaniu fizycznym (model oceny wspierającej) (w:) Kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym [red. R.Bartoszewicz, T.Koszczyc, A.Nowak]. Wydawnictwo: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.

Śmiglewska M. (1997). Propozycja oceny z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 5.

Świętochowski W. (1986). Temperament as a determinant of nonverbal communication in face-to-face interactions. Polish Psychological Bulletin, Nr 17, s.63-69.

Świętochowski W. (1994). Psychologiczne uwarunkowania stylu komunikowania się. Psychologia Wychowawcza, Nr 3, s.216-223.

Tatarczuk J. (1991). Wybrane zagadnienia z metodyki wychowania fizycznego. Wydawnictwo WSP, Zielona Góra.

Tomaszewski T. [red.] (1978). Psychologia. PWN, Warszawa.

Twardowski K. (1932). O dostojeństwie Uniwersytetu. Wykład wygłoszony w Uniwersytecie J.Kazimierza we Lwowie.

Tyła S. (2001). Propozycja regulaminu oceniania z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.39-40.

Tyszka T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Tywoniuk-Małysz A. (2001). Propozycje oceny z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 5, s.38-41.

Umiastowska D. (1998). Lekcja wychowania fizycznego. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Umiastowska D. (2002). Realizacja treści programowych w zreformowanej szkole – czy jesteśmy do tego przygotowani? (w:) Dylematy wychowania fizycznego w edukacji dzieci i młodzieży szkolnej [red. M.Bronikowski, R.Muszkieta]. Wydawnictwo AWF, Poznań.

Wenta K. (1996). Podmiotowość w dydaktyce akademickiej - oczekiwania i zagrożenia. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 4, s.43-58.

Wielecki K. (1989). Podmiotowość społeczna i jej makrostrukturalne uwarunkowania (w:) Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność [red.Buczkowski P., Cichocki R.].Poznań, s.29-49.

Więckowski R. (1994). Wartościowanie wysiłku edukacyjnego dziecka. Życie Szkoły, Nr 8.

Witek S. (2000). Zarządzanie reformowaną szkołą. PWN, Warszawa - Kraków.

Włodarski Z. (1992). Człowiek jako wychowawca i nauczyciel. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Wołoszyn S. [red.] (1978). Nauczyciel. Tradycje – współczesność - przyszłość. Studia Pedagogiczne, t. XXXIX, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.

Zając D. (1996). Podmiotowość nauczyciela akademickiego w procesie kształcenia studentów. Pedagogika Szkoły Wyższej, Nr 7, s.189-196.

Zatoń K. (1996). Przekaz słowny na lekcjach wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Wrocław.

Żołyński S. (2003). Mój sposób na ocenę z wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4, s.7-12.

Żukowska Z. (1979). Styl życia absolwentów uczelni wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Żukowska Z. (1993). Nauczyciel: człowiek – pedagog - specjalista. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, Nr 4.

Żukowska Z., Żukowski R. (1996). Pedagogiczne przesłanki swoistych interakcji w procesie nauczania czynności ruchowych (w:) Dydaktyka wychowania fizycznego. Komunikacja dydaktyczna w wychowaniu fizycznym [red. B.Czabański, T.Koszczyc]. Wydawnictwo AWF, Wrocław.

Żukowski R. (2003). Nauczyciel wychowania fizycznego w oczekiwaniu uczniów a potrzeby wychowania i socjalizacji w reformującej się szkole (w:) Wychowanie i kształcenie w reformowanej szkole [red. J.Jonkisz, M.Lewandowski]. Wydawnictwo: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.