Obiekt

Tytuł: The effects of a repeated sprint ability program on youth soccer players’ physical performance

Liczba stron:

7

Abstrakt:

Introduction. Soccer trainers in their effort to be effective by saving time for technical tactical training try to use methods that have positive effects on multiple physical abilities. Highintensity interval training (HIIT) is widely used in soccer. Aim of Study. The purpose of the study was to investigate the effect of a repeated sprint training (RST) program on the performance of soccer players under the age of 17. Material and Methods. Twenty-nine youth players participated in this study. Players were randomly separated into two groups: control group (CG, n = 14) and intervention group which performed RST program (IG, n = 15). The duration of the training program was four weeks. Sprint 10 m, 30 m, countermovement jump (CMJ), squat jump (SJ), Illinois agility test, Yo-Yo intermitted recovery test 2 (YYIRT2) and repeated sprint test (RSA: RSAbest, RSAmean, RSAdecrement) were measured pre and post of the training program. Results. The performance in 30 m, RSAbest, RSAmean and RSAdecrement improved in IG group (P = 0.049, η2 = 0.171, P = 0.017, η2 = 0.307, P = 0.002, η2 = 0.622, and P < 0.001, η2 = 0.774, respectively). The performances of the two groups differed in post measurement of 30 m, RSAbest and RSAmean (P = 0.044, η2 = 0.160, P = 0.048, η2 = 0.014, and P = 0.038, η2 = 0.226, respectively). Conclusions. This study supports that a short-term program of HIIT can improve sprint and repeated sprint ability performance. The results reflect the training principle of the specialization of the stimulus. The improvement in performance presented in tests that had similar characteristics to training stimuli.

Wydawca:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Miejsce wydania:

Poznań

ISBN/ISSN:

2299-9590

DOI:

10.23829/TSS.2022.29.2-3

Język:

eng

Tytuł poprzedni:

kliknij tutaj, żeby przejść ; Studies in Physical Culture and Tourism

Jest częścią:

Trends in Sport Sciences 2022 Vol.29 No.2

Udostępniane przez:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu ; Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Format:

pp.57-63; 30 cm

Prawa:

wszystkie prawa zastrzeżone

Prawa dostępu:

dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Licencja:

udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich

Właściciel praw:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Digitalizacja:

Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

14 wrz 2023

Data dodania obiektu:

30 gru 2022

Liczba wyświetleń treści obiektu:

61

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://wbc.poznan.pl/publication/612203

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji