Struktura obiektu
Tytuł:

Effect of dual-task training on motor-cognitive interference among older women:implication for postural control during sit to stand in different visualconditions

Liczba stron:

7

Twórca:

Noghondar, Fatemeh Alirezaei ; Torbati, Hamidreza Taheri

Temat i słowa kluczowe:

aging ; vision ; sit to stand ; dual task ; postural control ; motor-cognitive interference

Opis:

Introduction. Postural control difficulty during sit to stand (STS) is a common and costly problem in older adults. A potentially important strategy to enhance postural control through exercise intervention is to add cognitive components. Aim of Study. To examine the effect of STS dual-task training on postural control during STS, in eyes open (EO) and closed (EC) conditions in older women. Material and Methods. A total of 20 participants were randomly allocated into dual task (STS training and simultaneous dual-task) (n = 10) and single task (only STS training) (n = 10). Results. Significant differences were observed pre to post in dual-task training for velocity in mediolateral (ML) (p < 0.05) in EO condition, anteroposterior (AP) (p = 0.009), ML amplitude (p = 0.005), and AP velocity (p = 0.007) in the EC condition. Conclusions. These findings suggest that dual-task training is an effective at improving postural control of older people with history of falling during STS.

Wydawca:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Miejsce wydania:

Poznań

Typ obiektu:

artykuły

ISBN/ISSN:

2299-9590

DOI:

10.23829/TSS.2023.30.4-6

Język:

eng

Tytuł poprzedni:

kliknij tutaj, żeby przejść ; Studies in Physical Culture and Tourism

Jest częścią:

Trends in Sport Sciences 2023 Vol.30 No.4

Udostępniane przez:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu ; Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Format:

pp.187-193; 30 cm

Data wydania:

2023

Prawa:

wszystkie prawa zastrzeżone

Prawa dostępu:

dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Licencja:

udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich

Właściciel praw:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Digitalizacja:

Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

×

Cytowanie

Styl cytowania: